پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶

گفتگو با برگزیدگان طرح «مأموریت کتابخانه من» / ۲۴

اجرای طرح‌های علمی و چالش‌برانگیز می‌تواند یک مسیر جذاب در کار کتابداران باشد

پريناز بابايي

کتابدار کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) زاینده‌رود، مسیر کتابخانه‌هایی که برنامه‌ها و فعالیت‌هایشان را بر مدار نیازها و خواست اعضاء و مراجعینشان تنظیم می‌کنند را یک راه میانبر و کارا برای رسیدن به کتابخانه‌ای آرمانی دانست.

پری‌ناز بابایی کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) شهر زاینده‌رودِ شهرستان لنجان (استان اصفهان) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به انگیزه‌هایش برای حضور در طرح «مأموریت کتابخانه من» بیان داشت: بیش از هر چیز دیگر این عنوان طرح بود که جذاب بود؛ برایم تداعی‌کننده خواستی بود که همیشه به دنبال تحققش در کارم به عنوان یک کتابدار بودم. ورود به دنیایِ این طرح با پشتیبانی کامل دفتر برنامه‌ریزی نهاد این انگیزه را در من ایجاد کرد که یک گام بزرگ برای رسیدن به کتابخانه‌ای آرمانی بردارم.

وی افزود: بعد از بررسی‌ها و نیازسنجی‌های اولیه، تقریباً مطمئن شدم که کودکان و نوجوانان همان گروه سنی هستند که می‌بایست برای طرح انتخاب کنم. همیشه دوست داشتم در کنار برنامه‌های متنوعی که در کتابخانه برای این طیف از مراجعین برگزار می‌کنیم، فرصتی پیدا کنم تا با تمرکز و یک نیازسنجی دقیق، بخشی ترکیب‌یافته از آموزش، سرگرمی و کارآفرینی را با آموختن یک مهارت برای آنها اجرا کنم. اینکه کتابخانه بتواند یک مهارت ویژه به اعضای کودک و نوجوانش هدیه دهد تا در آینده از آن در زندگی و ارتباطات آینده‌شان استفاده کنند همواره یکی از دغدغه‌های من در کتابخانه بود.

این کتابدار در ادامه با معرفی طرح خود، عنوان کرد: «از آموزش و سرگرمی تا کارآفرینی» طرحی است که ما در کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) با محوریت داستان‌نویسی برای کودکان و نوجوانان شهر زاینده‌رود در نظر گرفته‌ایم. شعاری که در معرفی این طرح مدنظرمان قرار داده‌ایم نیز بر این قرار است: «یاد بگیر، سرگرم‌شو و کسب و کار خودت در آینده را راه بیانداز».

بابایی با اشاره به تلاش‌ها و هدف‌هایش در طرح «مأموریت کتابخانه من» خاطرنشان کرد: برای تحقق فاز نخستِ مأموریتی که در این طرح درنظر گرفته‌ایم، باشگاهی با نام «نویسندگان کوچک» راه‌اندازی کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم با تکیه بر داستان‌نویسی، مهارت‌های بچه‌ها در خواندن و نوشتن را به شیوه‌ای محسوس و هدفمند ارتقاء دهیم. در سلسله جلساتی که با این قالب برنامه‌ریزی کرده‌ایم تلاش خواهیم کرد خواندن و نوشتن را به عنوان مهارت و آموزشی محوری در دستور کارمان قرار دهیم.

وی همچنین یادآور شد: ما در مأموریت ویژه کتابخانه باقرالعلوم(ع) بر این باوریم که آشنایی با داستان‌های مختلف، توانمند شدن در خواندن و آموختن شیوه‌های نگارش داستان می‌تواند در تقویت ذهنی، ارتقای خلاقیت، خلق نوآوری، پیشرفت مهارت‌های نوشتاری و وسعت دادن به دایره واژگان کودکان و نوجوانان نقش بسزایی داشته باشد. همه این دستاوردها با تکیه برکتاب خواندن، بلندخوانی و تولید محتوا به دست خواهد آمد و نخستین و مهم‌ترین ثمره‌اش نیز شکوفا شدن مهارت‌ها و استعدادهای ارتباطاتی خواهد بود.

این کتابدار در بخش دیگری از این گفتگو با بیان دلایل انتخاب کودکان و نوجوانان به عنوان گروه سنی هدف در این طرح، عنوان کرد: اصلی‌ترین دلیل این انتخاب، کثرت مراجعه و حضور گروه سنی کودک و نوجوان در کتابخانه‌مان بود. علاقه آنها و تمایل خانواده‌های‌شان به قصه‌گویی و داستان ما را بر آن داست تا تمرکز و توجه ویژه‌تری نسبت به این طیف از مراجعین معطوف کنیم و تلاش کنیم شرایط مساعدی را برای ارتقای توانایی‌های آنان متناسب با نیازهایشان تدوین و طراحی کنیم. اجرای این طرح باعث می‌شود شبکه‌ای پدید بیاید که از طریق آن بسیاری از کودکان و نوجوانان دیگری نیز که با کتابخانه و برنامه‌های آن آشنا نیستند به کتابخانه نزدیک محل سکونت‌شان سری بزنند و با سایر هم‌سن و سالانشان در این مسیر همراه شوند.

بابایی بازخوردهای مراجعین به طرح «نویسندگان کوچک» را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تا به اینجایِ کار استقبال مراجعین، اعضای کودک و نوجوان و خانواده‌هایشان از طرح قابل‌قبول بوده و بازخوردهای مثبتِ فراوانی گرفته‌ایم. خیلی از بچه‌ها بعد از حضور در جلسات، اعتراف می‌کنند که هیچ‌وقت فکر نمی‌کردند که بتوانند داستان بنویسند و یا به راحتی در مورد داستان و ایده‌هایشان با دیگران صحبت کنند.

وی همچنین اضافه کرد: اگرچه داستان‌نویسی در این مرحله محوری‌ترین برنامه ما در طرح «مأموریت کتابخانه من» است اما رصد و تحلیل دقیق نیازهای گروه سنی کودک و نوجوان کتابخانه و شهر زاینده‌رود از سوی ما همچنان ادامه خواهد داشت و تلاش می‌کنیم برنامه‌ریزی‌های آموزشی‌ کتابخانه را مطابق با همین شیوه پیگیری کنیم. در بهره‌گیری از مربیان ماهر و کارآزموده و طراحی سرفصل‌های جدید و مفیدی که بتواند باعث ارائه بهترین خدمت از سوی ما به کودکان و نوجوانان در کتابخانه شود دریغ نخواهیم کرد و به زودی نیز قصد داریم دامنه طرح‌مان را از داستان‌نویسی فراتر برده و ایده‌ها و طرح‌های دیگری را نیز در کتابخانه استفاده کنیم.

این کتابدار با تأکید بر اهمیت استمرار طرح «مأموریت کتابخانه من» تصریح کرد: شخصاً امیدوارم این مسیر همچنان ادامه داشته باشد و بتوانیم مأموریت‌های پیشرفته‌تری نیز برای کتابخانه لحاظ کنیم. از آنجا که خواسته‌ها و نیازهای اعضاء غالباً در حال دگردیسی و تغییر است، استمرار این طرح در کنار آموزش‌های بیشتر می‌تواند دستاوردها و مأموریت‌های هر کتابخانه را بیش از این نیز ارتقاء دهد.

وی افزود: برای ساختن کتابخانه‌ای که برنامه‌ها و فعالیت‌هایش را بر مدار نیازها و خواست اعضاء و مراجعینش تنظیم می‌کند باید از هر شیوه قابل‌دسترس و کارا استفاده کرد. امروز نیز که در عصر سیطره فضای دیجیتال بر ابعاد مختلف زندگی‌مان قرار داریم، شیوه‌های تولید محتوای با کیفیت و دارای جلوه‌های بصری پر کشش می‌تواند ما را در تبلیغ فعالیت‌های کتابخانه و ترغیب پیوستن گروه‌های مختلف سنی، خصوصاً کودکان و نوجوانان به این مکان فرهنگی کمک فراوانی کند.

بابایی همچنین در پایان با تقدیر و تشکر از آموزش‌ها و مشاوره‌های دفتر برنامه‌ریزی نهاد در این طرح، خاطرنشان کرد: تا پیش از مشارکت در طرح «مأموریت کتابخانه من» در دوره‌هایی نظیر «مدیریت کتابخانه‌های تک‌کتابدار» نیز شرکت کرده بودم. برای یک کتابدار ارتقای مهارت‌های متنوع و اجرای طرح‌های علمی و چالش‌برانگیزی مثل کتابخانه من می‌تواند یک مسیر مناسب و موثر در کارش باشد؛ از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بابت این حسن توجه و انگیزه‌بخشی تشکر می‌کنم.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
1 + 14 =